Unreal och Unreal Tournament blev startskottet för klanen [DER] som du kan läsa mer om genom att klicka på länken. Här går vi igenom klassiska Unreal Tournament, spelet, alla vapen och listar även tillägen som fanns.
Speltyper
Spelet utspelade sig i olika format och utgjorde sedan även grunden för Quake III. Nedan listar vi de olika speltyperna som fanns tillgängliga i spelet.
Assault: Spelet spelades med två lag, en som skulle attackera en bas medan det andra skulle skydda samma bas. Kartorna var uppbyggda på så sätt att det attackerade laget var tvungna att i en sekvens slutföra vissa åtgärder för att få tillgång till basen. Ett exempel på något sånt var att stänga av elen eller ta sig in i en speciell del i basen. Allt detta medan det försvarande laget försvarade sig. Uppdragen skiftade sedan efter spelets slut så de om attackerade försvarade och vise versa. Poängen räknades på så sätt att den som var snabbast eller den som klarade uppdraget (att försvara eller att erövra) vann.
Capture the flag: Eller fånga flaggan, även känt som ”skattjakt” i [DER] var ett annat mote på Unreal och Unreal Tournament. Upplägget gick ut på att ena laget skulle erövra andra lagets flagga och tvärtom. Den som lyckades fånga flaggan och sedan ta den tillbaka till sin del av kartan vann. Samtidigt försvarade man sin bas vilket gjorde att det balansen mellan försvar och attack balanserades.
Deathmatch: Klassiska upplägget där man inte spelar i lag utan konceptet en mot alla, alla mot en rådde. Man tjänade genom att döda andra spelare.
Domination: Två lag ska försöka kontrollera en så stor del av en karta som möjligt. Varje mode hade kontrollpunkter man kunde ockupera och försvara men som ständigt kunde tas över av andra spelare. Den som hade kontrollen längst vann. Man tog över dessa genom att närvara på dem fysiskt (ofta var det en platta men gick på) men man behöll dem tills någon annan gjorde samma sak. Den som först nådde upp till rätt poäng vann.
Last Man Standing: Liknade deathmatch men spelarens uppdrag var att vara vid liv längre än sina motståndare. Det gjorde tillskillnad från deathmatchen att fokus skiftade till att hålla sig vid liv snarare än att döda motståndaren. Spelaren börjar med alla vapen, fullt laddade förutom Redeemern och kan plocka upp ammo och liv under spelets gång. Men när man har slut på liv så förlorar man.
Team Deathmatch: Samma koncept som en vanlig deathmatch men man spelar i lag. Det här var en av de populäraste spelen som [DER] även dominerade ett tag. Det var populärt online, tillsammans med resterande lagspelen eller mode som fanns.
Vapen
Translocator – Var ett vapen som först användes som en telesorterare men som sedan blev ett vapen i Unreal Tournament. För att döda någon var man tvungen att teleportera sig på en annan spelare. Introducerades först vid Capture the flag på Unreal Tournament. Kan användas för att få tag i vapen som annars inte går att nå. Däremot kan man inte teleportera sig när man har flaggan då man tappar den.
Impact Hammer – Det skamligaste vapnet att dödas med. Varje spelare började med det här vapnet och pistolen Enforcer. Vapnet var ett tryckvapen som dödade på en gång om den var maximalt laddat. Det dödade endast vid kontakt med en annan spelare och var därför svårt att använda. På vissa banor man kunde falla ifrån var det här ett roligt sätt att döda någon på. Att knuffa ner dem med en lätt puff.
Chainsaw – Motorsågen, Fanns inte på Unreal utan fanns enbart i melee mode på Unreal Tournament II. Kraftigt vapen som kunde döda på nära håll. Det många inte vet är att vapnet baseras på ett motsvarande vapen i Doom II.
Enforcer – Det här var standard vapnet alla spelare började med tillsammans med Impact Hammer. I Unreal Tournament två kunde man även ta upp en annan spelares Enforcer och ha dubbla pistoler. Det var en semi-automatisk pistol och efterföljaren av Automag från Unreal. Spelaren kunde vinkla pistolen och skjuta den sidledes.
Bio Rifle – Biologiskt vapen som lämnade kunde skjutas på två sätt. En automatisk och ett sätt där man laddade vapnet och sköt ut en mega sörja som dödade motståndaren. Svåranvänt vapen hos amatören men en favorit i klanen.
Shock Rifle – Känt som ”Geväret” hos [DER] och var ett standard vapen i alla versioner av Unreal. Vapnets primära funktion vara tt skjuta plasma men kunde även skjuta eld i form av en långsamt rörande orb av plasma. Båda skotten krävde stor kinetisk energi som resulterade i att offren ofta flög bort. Den tredje versionen av skott som var litehemlig var den explosiva plasman.
Pulse Gun – Ett vapen som bara fanns med i Unreal det vill säga versionen från 1999. Den ersattes senare av den snarlika Link Gun i UT03. Den sköt gröna plasma skott och kunde skjuta ut stora mängde skott. Andra alternativet på vapnet var en solid laser/plasma-stråle. Uppsidan var att den tog större skada men förbrukade däremot dubbelammunition.
Ripper – Användes i huvudsak i syfte att skjuta på motståndarens nacke. man sköt ut en disk som kunde hugga av huvudet på motståndaren i spelet. Den primära funktionen gjorde att skottet studsade runt tills motståndaren träffades. Sekundära attacken exploderade och skadade motståndaren mer.
Minigun – Som namnet avslöjar så var det en klassisk kulspruta. Den slukade ammunition men ammoboxarna innehöll ofta 50 kulor. Sekundära attacken sköt en storm av fem kulor åt gången som en klassisk bössa. den fick en stor träffyta på så sätt men gjorde mindre skada.
Flak Cannon – Ett vapen skjuter flaka-skott och var lätt manövrerat då man lätt hittade målet med skottet. Den finns med i de flesta varianterna av spelet Unreal. i UT3 har vapnets gjort solidare och skapar på så sätt mer skada när man spelar.
Rocket Launcher – Raketkastaren gör otroligt stor skada. Skjuter exploderande missiler som kan döda med en gång eller skjuta bort motståndaren. i Unreal Tournament kunde denna även laddas med upp till fem skott ( tog cirka 5 sekunder) och avfyra alla fem samtidigt. Man kunde inte kontrollera när dess släpptes utan när den var laddad så avfyrades vilket ledde till många lustiga fall då man lyckades döda sig själv. Orsakade stor skada.
Sniper Rifle – En av favoritvapnen var sniper rifle som var en bössa med kikarsikte. Man kunde med hjälp av denna lätt döda spelare på långt avstånd. beroende vilken variant man spelade hade den lite olika utseende men i stort var det samma vapen i både Unreal och Unreal Tournament.
Redeemer – Sist men inte minst massförsörelsevapnet Redeemern. Det var ett litet termonukleärt vapen som kom med endast ett skott för att den orsakade sådan skada. Användes på egen risk och orsakade enorm skada.
Power ups (Övrigt)
Många power ups fanns tillgängliga på Unreal och Unreal Tournament. Vi går inte in på desa på djupet då de förklarar sig själva ganska bra. Här kommer dock listan; Thigh Pads,Body Armor, Shield Belt, AntiGrav Boots, Damage Amplifier och Invisibility det vill säga osynlighet.