spelsidorna

Mastermind regler

Mastermind är ett grymt gissningsspel för två personer. En av er klurar ut en supercool färgkombination med olika pjäser. Sen är det upp till den andra spelaren att snabbt chansa rätt kombination. 

För att börja spela behöver ni grejer som hör till spelet, typ ett speciellt spelbräde och massa coola pjäser. Spelet har så enkla regler, så det funkar toppen för alla från 6 år och uppåt. Häng med och jag ska snacka om hur du rockar Mastermind från scratch!

Mastermind

Mastermind spel – enkelt, smidigt och roligt

Många av våra läsare berättar att de brukade spela Mastermind med sina polare när de var yngre. Det var sjukt kul att knåpa ihop kluriga koder och gissa varandras. På sina äldre dar upplever de fortfarande samma sköna vibbar, där flera menar på att spelet påminde dem en del om Sänka Skepp.

Läsarna anser även att det här spelet passar alla, oavsett ålder. De enkla reglerna gör att även kids kan köra det, men vuxna kan få en riktig adrenalinkick av det. Om du letar efter något att spela med hela familjen är Mastermind ett grymt val. Men kom ihåg, eftersom det är för två spelare måste ni turas om eller bilda lag om ni är fler. 

Mastermind och spelets historia

Mastermind är ett spel som föddes så sent som på 70-talet. En kille vid namn Mordecai Meirowitz, som för övrigt jobbade som brevbärare i Israel, kom på det hela. Han skapade det som en variant av ett gammalt spel vid namn Bulls and Cows. 

Först kallade han det Mastermind Codebreaker. Sen gick Meirowitz till olika leksaksföretag och ville sälja spelet direkt till dem. De stora aktörerna sa dock blankt nej. Men det brittiska företaget Invicta Plastics nappade på erbjudandet. 

De köpte alla rättigheter, ändrade mindre detaljer och döpte sedermera det till Mastermind. Spelet spred sig snabbt över hela världen, och redan 1971 hade det sålt över 50 miljoner exemplar i mer än 80 olika länder.

Här är reglerna för Mastermind

  1. Mastermind är som redan nämnts ett brädspel avsett att spelas av två personer: en som skapar koden och en som försöker lista ut den. Den som skapar koden väljer hemligt en kombination av färger.
  2. Som kodskapare har du friheten att designa koden precis som du vill. Du kan till och med använda samma färg flera gånger eller använda samma färg för alla brickor om du vill.
  3. Kodskaparen placerar sedan upp till fyra färgade brickor i en rad på ett speciellt ställe på brädet, som är dolt för den som försöker gissa.
  4. Gissaren börjar sedan med sin första gissning genom att placera fyra färgade brickor i en rad längst ner på brädet.
  5. Efter varje gissning ger kodskaparen feedback genom att placera svarta och vita brickor bredvid gissningen enligt följande regler:
  • En svart bricka innebär att en av gissningens brickor är korrekt både i färg och position.
  • En vit bricka innebär att en av gissningens brickor är rätt färg, men på fel plats.
  1. Gissaren använder den här feedbacken för att göra nästa gissning. Spelet fortsätter tills gissaren antingen har listat ut den hemliga färgkombinationen eller har gjort så många gissningar att brädet tar slut. Då vinner kodskaparen spelet.

Vad gör Mastermind spelet så speciellt?

Mastermind är verkligen ett grymt spel på så många sätt.

  • Du behöver inte klura ut massa grejer innan du kan köra igång.
  • Du kan börja på noll på bara 2 minuter, även om du aldrig har testat det tidigare.
  • Det hjälper dig att boosta ditt minne.
  • Det tränar ditt logiska tänkande på riktigt.
  • Du kan spela det på vilket språk du vill, eller till och med bara i ditt huvud.

En person väljer fyra hemliga färger, och sen ska den andra personen lista ut vilka de är genom att använda processen av eliminering – och lite tur. I den här versionen finns det plats för fyra färger i koden, och du har hela åtta färger att välja mellan.