spelsidorna

Artificiell intelligens

Artificiell intelligens i Star Craft är inte bara fascinerade utan kan även ändra hur man spelar spelet och spel överlag. Det här r av stort intresse för inte bara spelare av spelet utan för perosner som spelar överlag. Det kan leda till bättre dator motståndare som inte agerar på ett förutbestämt sätt utan lär sig under spelets gång. Banbrytande saker som är på gång och det är inte bara begränsat till detta spel. Det är något som rör alla spel och utvecklare. Om några år kommer spelandet online ha en annan form där kanske AI kan slå riktiga spelare precis som de kan göra i schack.

Vad är Artificiell intelligens och hur påverkar det Star Craft

AI_STARCRAFT

Artificiell intelligens (AI) brukar alltid innebära att man använder sig av flera agenter som samarbetar. För att dessa på ett effektivt sätt ska kunna lära sig nya saker är koordinationen och samarbetet mellan dem av högsta vikt när det kommer till artificiell intelligens. Huvudsyftet med undersökningen har varit att testa AI på spelet Starcraft och se hur olika enheter agerar och lär sig i olika scenarion och på olika terränger. Det bilderna och uträkningarna visar, eller videon om man hellre ser på den är att AI kan lära sig själv utan någon inblandning av en människa eller förhands-programmerad data. Den artificiell intelligensen kunde lära sig att kordinera strategier som liknar de strategier en människa använder sig av vid spelandet av Star Craft online. Det har granskats mot sättet spelare spelar i turneringar och online.  Ofta efterliknas strategin som mer erfarna spelare använder.

 

Artificiell intelligens matematiken

För alla som vill grotta sig in i hur det här fungerar kan vi tipsa om följande formler:

Fört tittar vi på helheten:

Efter det skalar vi ner det i olika nivåer, här har vi nivå 2:


Nivå 3:

Nivå 4:

Nivå 5:

Nivå 6:

Nivå 7:

 

Som man kan se av uträkningarna bygger AI och matematiken på några antaganden. För er som vill djupdyka kan det vara bra att veta att för att det här ska fungera så krävs det flexibilitet i ramverket. Vi måste även ta hänsyn till antalet agenter och det gäller både våra egna och de som motståndaren kontrollerar. Beroende på om motståndaren kommer att agera homogent det vill säga i samma mönster eller inte kvarstår att se och resultatet av AI:n kan därför variera. Hänsyn måste även tas till ständig förändring i omgivningen och terrängen vilket visas i nivå 5 ovan.